قطعا همه ما این روزها با نام پروتکل های بهداشتی و معنی این عبارت آشنا هستیم. به همه کارهای لازم برای این که از کرونا محفوظ بمانیم نام کلی پروتکل های بهداشتی داده اند. برخی از مواردی که در این پروتکل ها وجود دارد استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست پس از تماس با سطوح آلوده، حفظ فاصله با دیگران در ملاقات های حضوری و... هستند. اما گاها پیش می آید که با همه این ها متوجه می شویم فردی کرونا گرفته است. بهتر است هر چه زودتر کرونا را تشخیص دهیم. اگر کرونا به موقع تشخیص داده شود درمان خیلی خیلی راحت تر می شود. با شناخت نشانه های این ویروس می توانیم زوتر درمان را شروع کنیم. با این کار شانس بهبودی بیشتر می شود.

 

تنگی نفس و اذیت شدن در هنگام نفس کشیدن

یکی از خطرناک ترین نشانه این احساس است که به سختی نفس می کشید. به اصلاح احساس می کنید که نفستان بالا نمی آید. درد در قفسه سینه و ناتوانی در تنفس کردن یک نشانه بسیار خطرناک است. در صورتی که قبلا مشکل تنفسی مثل آسم نداشته اید این نشانه خطرناک است. بهتر است اگر این نشانه را هر زمان در خودتان یا دیگران دیدید سریع تر پزشک خبر کنید. احتمال زیادی وجود دارد که برای شما اکسن ریه تجویز شود تا اگر ریه درگیر شده است بستری شود و به طور جدی درمان شوید. اگر اطرافیانتان این مشکل را دارند و می خواهید آن ها به دکتر ببرید یک ماسک خیلی خوب داشته باشید. چرا که اگر کرونا داشته باشد برای شما بسیار خطر دارد. استفاده از دو ماسک به طور همزمان و یا یک ماسک سه بعدی که فیلترینگ زیادتری دارد در این زمان تجویز می شود.

 

تب و داغی زیاد بدن

از دیگر نشانه هایی که خطرناک است تب و حرارت بدن است. اگر تب شدید دارید حتما باید این مورد را با یک پزشک مطرح کنید تا در صورتی که نیاز است برای شما آزمایش بنویسد. دقت کنید که تب در خیلی از مبتلایان نیز دیده نشده است. اما خیلی از مبتلایان هم تب داشته اند. پس به تب نیز شک کنید و یک آزمایش بدهید. می توانید از تست های خانگی استفاده کنید و یا از خدمات آزمایش در منزل بهره گیری کنید.

 

سردرد و سرگیجه

دقت کنید که سردرد در اثر موارد متعدد و بسیار زیادی ممکن است به وجود بیاید. به طور مثال در صورتی که گردن شما در وضعیت مطلوبی نبوده باشد ممکن است سردرد گرفته باشید. و یا در زمان هایی که بیش از حد با رایانه کار می کنید احتمال سردرد وجود دارد. اما اگر احساس می کنید این سردرد طبیعی نیست و ادامه دار هم شده است می تواند موردی مشکوک قلم داد شود. انجام آزمایش و تست های اولیه خالی از لطف نخواهد بود.

 

احساس خستگی زیاد و بی حالی

در بسیاری از کرونایی هایی که در مراحل اولیه بیماری کرونای آن ها تشخیص داده شده است احساس هایی مثل بدن درد و کوفتگی دیده شده است. خیلی از آن ها گفته اند که دوست دارند بخوابند و انرژی زیادی برای انجام کارها ندارند. برخی نیز گفته اند در هنگام کارهایی که هر روز به راحتی انجام می داده اند به شدت افت انرژی دارند و خسته می شوند. دقت کنید که خستگی نیز می تواند در اثر فعالیت و کار زیاد باشد. اما ممکن است نشانه اولیه یک کرونا باشد.

 

حالت تهوع

این نشانه در همه مبتلایان دیده نشده است. اما برخی از آن ها حالت تهوع را تجربه داشته اند. اگر مسموم نشده اید و یا ماده غذایی خاصی که به آن مشکوک بوده باشید که برای معده سنگین بوده است مصرف نکرده اید می توانید به کرونا دچار شده باشید. اما نگران نباشید. چرا که این روزها ویروس های گوارشی زیادی هم به وجود آمده اند که نشانه های آن ها نیز به کرونا نزدیک است. اما بهتر است در خانه قرنطینه شوید و به خوبی استراحت نمایید.

 

اسهال

یکی از نشانه هایی که برخی از مبتلایان داشته اند اسهال بوده اند. برخی می گفته اند که مدام بیرون روی داشته اند و چیزی در معده آنان باقی نمی ماند. این اسهال می تواند نشانه خوبی باشد. چرا که بدن شما می خواهد با این روش ویروس را بیرون کند. اما دقت کنید که اسهال هم در بیشتر موارد در نتیجه یک مشکل گوارشی مثل خوردن غذایی که معده توان هضم آن را نداشته است به وجود می آید. پس بیش از حد نگران نباشید. اما اگر نشانه های زیادی دارید یا بیش از حد نگران و مضطرب شده اید می توانید به یک تست ساده اولیه نیز کفایت کنید تا مطمئن شوید.

 

سرفه

اگر سرفه های شما از نوع خشک باشد خطر بیشتری دارد که کرونا داشته باشید. البته که در نمونه های جهش یافته کرونا سرفه های تر نیز دیده شده است. اگر سرفه شما غیر طبیعی است و بدون این که مشکل خاصی داشته باشید مدام سرفه می کنید باید این مورد را جدی تر بگیرید. سرفه می تواند نشان از کرونا باشد. آن هم کرونایی که در بدن شما در حال تکثیر است. نگران نباشید. اگر کرونا زود تشخیص داده شود با کمی استراحت و غذاهای مقوی زود درمان می شود. خوشبختانه هر روز بسیاری از مبتلایان بهبود پیدا می کنند. با شناخت نشانه های کرونا و تسریع در تشخیص بیماری درمان آن هم خیلی خیلی راحت تر شده است. پس بیش از حد به اتفاقات بدی که ممکن است رخ بدهد هم فکر نکنید و مثبت اندیش تر باشید.