ماسکها پس از شیوع کرونا به ابزاری بسیار مهم برای حفظ جان و سلامت ما بدل شدند. شاید هیچ یک از ما گمان نمی کرد روزی برسد که مجبور شویم برای زنده ماندن، در خیابان ها و در حین کار در زمانی که سرکارمان هستیم ماسک داشته باشیم. اهمیت ماسک و انتخاب درست آن این روزها بسیار مهم تر از پیش شده است. همه ما باید ماسکی خوب و درست و حسابی داشته باشیم تا بتوانیم از کرونا ایمن بمانیم. انتخاب ماسکی که استانداردهای حفاظتی لازم را داشته باشد اهمیت فراوان دارد. تنوع ماسکها نیز این روزها بسیار زیاد شده است. ماسکهای با شکلها و شمایل گوناگون زیاد شده اند و گاهی گیج می شویم که کدامیک را خریداری کنیم. در این مطلب می خواهیم شما را با میزان اثر بخشی و کارایی که هر یک از این ماسکها دارد آشنا کنیم. با شناخت این ماسکها می توانیم انتخاب بهتری در این روزهای سخت داشته باشیم.

 

ماسکهای جراحی

این ماسکها از عمومی ترین ماسکها هستند. نام جراحی صرفا به دلیل کاربرد موقعیتی و زمانی آنها دارد. ماسکهایی با ساختار سه لایه که متشکل از دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون هستند را با این نام در بازار کالای پزشکی می شناسند. لایه ملت بلون در این ماسکها باعث می شود که ویروس ها نتوانند از آن عبور کنند. پس این ماسکها نیز گزینه خیلی خوبی برای کرونا باشند. این ماسکها با دو نوع اتصال در بازار عرضه می شوند. یک نمونه که با کش به پشت گوش وصل می شود. نمونه دیگری هم وجود دارد که با بند به پشت سر بسته می شود. هر دو از نظر ساختاری شبیه به هم هستند و به یک اندازه می توانند جلوی انتقال ویروس را بگیرند. این ماسکها از نظر رنگ بندی نیز تنوع زیادی دارند. البته که بیشتر در رنگ سفید تولید می شوند. اما رنگ های سفید، آبی، سبز و حتی مشکی نیز در آن ها دیده می شود. گفتنی است که رنگ نیز تاثیرگذاری در اثربخشی آن ها ندارد. صرفا لایه های استاندارد است که در این ماسکها اهمیت دارد. همچنین در این ماسکه گیره یا فیکسر بینی وجود دارد که پس از قرار دادن ماسک روی صورت با دست می توان آن را حالت داد و هوای ورودی فیلتر نشده به ماسک را کاهش داد. نوع استاندارد این ماسکها به روش اولتراسونیک یا پرسی ساخته می شوند. یعنی دخالت دست در ساخت آنها وجود ندارد و با دستگاه های صنعتی و حرارت بالا قطعات ماسک به هم پرس می شوند.

 

ماسکهای فست

این ماسکها یکی از خاص ترین و منحصر به فردترین ماسکهای پزشکی هستند. در این ماسکها معمولا بیشتر از سه لایه استفاده می کنند. قرار گیری ملت بلون های زیاد در وسط لایه های این ماسکها باعث می شود که فیلترینگ بهتری داشته باشند. نوع پنج لایه در این ماسکها بیشتر است. این روزها این ماسکها به دلیل شکل ظاهری خاصی که دارند به نام ماسک سه بعدی نیز معروف شده اند. چرا که در زمان قرار گیری بر روی صورت به شکل برجسته به نظر می آیند. میزان فیلتراسیون این ماسکها بسیار عالی و در حد چندین برابر بیشتر از جراحی است. دلیلش هم به خاطر ملت بلون های زیادی است که در آن استفاده شده است و می تواند جلوی ورود و خروج ویروس را بگیرد. این ماسکها به دلیل این ویژگی در زمان کرونا بسیار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند. رنگ بندی متنوعی که این ماسکها دارند نیز باعث شده خیلی ها به خاطر زیبایی آنها را انتخاب کنند. اما ظاهر زیبا و خاص تنها ویژگی برتر این ماسکها نیست و فیلتراسیون بالاترین برتری آنها به شمار می رود.

 

ماسکهای فیلتردار

این ماسکها همان طور که از نامشان نیز مشخص است دارای فیلتری هستند که می تواند هوایی که وارد ماسک می شود را فیلتر کنند. بیشترین استفاده این ماسکها در زمان آلودگی هوا است. چرا که قدرت زیادی در فیلترینگ ریز گردهای هوا دارند و می توانند هوای تنفسی را به خوبی از این ذرات مضر فیلتر کنند. اما این ماسکها انتخاب خیلی خوبی برای روزهای کرونایی نیستند. بهتر است از سه لایه ها و ماسکهای شامل لایه ملت بلون برای جلوگیری از کرونا استفاده شود.

 

ماسکهای کودک

هر کدام از ماسکهای پزشکی برای کودکان نیز ساخته می شوند. به طور مثال سه لایه ای های پزشکی نیز در اندازه کودکانه ساخته می شوند. به طور مثال ماسک کودک که دارای سه لایه است دقیقا لایه هایی مشابه بزرگسال در همین نمونه دارد. تنها تفاوت در این است که اندازه ماسک کوچکتر است. همچنین در نمونه های کودکانه ممکن است طرح هایی هم بر روی ماسک باشد تا برای کودکان جذابیت بیشتری داشته باشد. حتی ماسکهای سه بعدی و فیلتر دار نیز در اندازه های کوچکتری که برای بچه ها مناسب باشد عرضه می شوند. دقت شود که بچه های زیر دو سال نباید ماسک بزنند و استفاده از ماسک برای زیر دو سال تنها با تجویز پزشک مجاز است. همچنین بچه ها نیز برای پیشگیری از کرونا باید ماسک بزنند. بهترین انتخاب نیز نوع سه لایه ای ها و فست هستند.

 

ماسکهای پارچه ای

این ماسکها معمولا یک لایه دارند و تنها از پارچه ساخته می شوند. خیلی از پارچه ای ها از پارچه کشی و برخی از پارچه های نخی ساده و یا طرح دار ساخته می شوند. ماسکهای پارچه ای اصلا برای پیشگیری از کرونا مفید نیستند. متاسفانه برخی از فروشنده ها این ماسکها را با نامهای ماسکهای قابل شست و شو و یا چند بار مصرف و یا طرح دار به فروش می رسانند. ممکن است خیلی از این ماسکها از نظر ظاهری نیز خوب باشند و زیبایی ظاهری داشته باشند. اما نمی توانند فیلتراسیونی در برابر ویروس ها داشته باشند. دلیلش هم منافذی است که در بین تار و پودهای پارچه وجود دارد و باعث می شود فیلتراسیونی در هوای ورودی و خروجی از ماسک وجود نداشته باشد.

 

ماسکهای نانو

نام این ماسکها این روزها زیاد به چشم می خورد. در این ماسکها از تکنولوژی متفاوتی به منظور کاهش ورود و خروج میکروارگانیسم ها استفاده می شود. این ماسکها نیز می توانند به منظور پیشگیری از کرونا استفاده شوند. اما معمولا قیمت بالاتری نسبت به سایر ماسکها دارند. همچنین بیشتر پزشکان باز هم ماسکهای شامل ملت بلون را موثرتر می دانند.