همه ما دوست داریم بچه هایمان از سنین کم مسواک بزنند و از دندان هایشان مراقبت کنند. خیلی وقت ها اما به دنبال راه حل های سختی می رویم. فکر می کنیم باید کارهای پیچیده ای انجام دهیم تا بچه ها به طور منظم مسواک بزنند. با زور و اجبار نیز راه به جایی نخواهیم برد. بچه ها باید یاد بگیرند که مسواک بزنند و بدانند که برای مراقبت از خودشان است و نه جلب نظر والدین. پس بهترین کار این است که به آن ها آگاهی بخشی کنیم و برایشان توضیح دهیم که دندان های ما چه قدر مهم هستند. اگر دندانی خراب باشد چه درد سختی خواهیم کشید. اگر تنها یکی از دندان هایمان را از دست بدهیم چه سختی هایی خواهیم کشید و حتی نمی توانیم به خوبی همه خوراکی ها را استفاده کنیم. پس اولین گام دادن آگاهی لازم در مورد اهمیت مسواک و مراقبت از دهان است.

 

در گام دوم تهیه لوازم مناسب برای آن ها یعنی مسواک و خمیر دندان و دهان شویه هایی است که مخصوص کودکان است. شاید فکر کنید که حتما باید از محصولات خارجی استفاده کنید و طعم و مزه و کیفیت محصولات ایرانی خوب نیستند. به هیچ عنوان این گونه نیست. محصولات ایرانی در زمینه مراقبت از دهان و دندان امروزه بسیار با کیفیت شده اند و پیشرفت کرده اند. تنها توجه داشته باشید که به خصوص در مورد خمیردندانها از مدلهایی استفاده کنید که طعم خوبی داشته باشند. هرگز از یک خمیردندان تند و تیز استفاده نکنید. بچه ها با این کار از مسواک زدن تنفر پیدا می کنند. بیشتر آن ها طعم های تند و تیز را نمی پسندند. از خمیر دندان بچه در مدلهای مزه دار مثل موزی و نارگیلی و... استفاده کنید. در مورد مسواک نیز می توانید از مدلهای عروسکی استفاده نمایید. به این ترتیب مسواک و خمیردندان شبیه به اسباب بازی به نظر کودک می آیند و بهتر با آن ها ارتباط برقرار می کند.

 

می توانید به کودکتان اجازه دهید که اسباب بازی هایش را نیز به دستشویی بیاورد. یک طاقچه ایجاد کنید. روی طاقچه مسواک و خمیردندان و دهان شویه او را قرار دهید. در کنارش نیز یک عروسک کوچک و یا اسباب بازی بگذارید. به این ترتیب مراقبت از دهان و دندان برای او جذابیت بیشتری پیدا می کند.

 

می توانید خودتان نیز همراه با او مسواک بزنید. بچه ها دوست دارند دسته جمعی کاری را انجام دهند. با این کار حس این که به مانند بزرگترها می توانند کاری را انجام دهند خواهند داشت. پس احساس غرور و توانایی می کنند.