این روزها تست های زیادی به بازار آمده که به صورت رپید عمل می کنند. انواع تستهای اعتیادی و بارداری را می توانید به کمک نمونه گیری از ادرار در منزل انجام دهید. این تستها به صورت ساده و بدون نیاز به تجربه خاصی کار می کنند و واقعا هم دقیق هستند. تستهای بارداری از همین تستها هستند که بسیار هم کارآمدند.

برای انجام هر تستی باید بدانید که بهترین زمان انجام آزمایش چه زمانی است. بدیهی است که این زمان برای هر آزمایشی فرق می کند. برای تستهای بارداری نیز چنین است.

تستهای بارداری با استفاده از سنجش وجود و یا عدم وجود هورمونی به نام اچ سی جی که در ادرار یافت می شود کار می کنند. این تست ها به هورمون اچ سی جی حساس هستند و در صورت بارداری و در صورت وجود اچ سی جی مثبت می شوند.

طرز خواندن بی بی چک بسیار ساده است. اگر تنها یک خط در بالای تست مشاهده شود به معنای منفی بودن و در صورت ظهور دو خط به معنای مثبت بودن است.

گاهی نیز با یک تست خاص مواجه می شوید. بی بی چک هاله دار که می تواند به معنای مثبت بودن و یا به معنای خطا و هر چیز دیگری باشد. اگر هاله به سرعت ظهور کند یعنی تست شما مثبت است. اما اگر هاله پس از گذشت زمان زیادی دیده شود قابل اعتماد نیست و تنها به دلیل تبخیر ادرار است.

اما این که چه زمانی تست بدهیم موضوع بحث ماست. بدیهی است که باید هورمون بارداری به اندازه ای رسیده باشد که این تست های ساده خانگی بتوانند بارداری را تشخیص بدهند. اگر خیلی زود تست بدهید حتی اگر باردار هم باشید این تست ها به شما نتیجه منفی را گزارش می کنند. به دلیل این که این هورمون هنوز به اندازه ای نرسیده است که تست بتواند آن را تشخیص دهد.

اگر اقدام به بارداری کرده اید و تنها پس از چند روز تست بزنید قطعا تست منفی می شود. باید صبر داشته باشید. بهترین زمان این است که چند روز از قائدگی تان گذشته باشد و پریود نشده باشید. بهتر است همیشه روز قائدگی تان را در تقویم یادداشت کنید. پس از چند ماه خواهید دانست که سیکل شما چند روزه است. مثلا ممکن است یک خانم سیکل 28 روزه و دیگری سیکل 31 روزه داشته باشد. با این یادداشت کردن ها بدن خود را می شناسید و می دانید که چه زمانی باید پریود شوید. اجازه بدهید از این زمان مقرر چند روزی بگذرد. سپس تست بزنید. با توجه به دستور العمل های بروشور همراه تست می توانید آن را بخوانید.

همچنین بهترین زمان برای تست بارداری صبح و پس از بیدار شدن از خواب است. چرا که در این زمان غلظت ادرار بیشتر است و تست بهتر می توانند بارداری و یا عدم بارداری را تشخیص بدهد.